foto1 foto2 foto3 foto4 foto5

Gimnazjum im. Jana Pawła II w Kargowej

"Musicie od siebie wymagać, nawet gdyby inni od was nie wymagali". Jan Paweł II

Visitor heat map tracker, live visitor tracking, real time visitor counter

Kalendarz

październik 2018
P W Ś C Pt S N
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31

Logowanie

Licznik odwiedzin

Poland 94%Poland
United States 3.5%United States
China 1.1%China
Russian Federation 1.1%Russian Federation

Dzisiaj: 2
Bieżący tydzień: 5
Bieżący miesiąc: 46
Ogółem: 208417

Jak oceniasz nową stronę?

Jest super. - 40%
Bardzo fajna. - 17.9%
Niezła stronka. - 10.5%
Taka sobie. - 31.6%

Głosów ogółem: 95
Głosowanie w tej sondzie zakończyło się w: marzec 23, 2015


tinaucz

Anna Polaszyk-Czerw

Szkoła Podstawowa w Kargowej

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

WPROWADZENIE TECHNOLOGII INFORMACYJNEJ DO NAUCZANIA ZINTEGROWANEGO

O komputerze w pierwszej klasie zaczęliśmy mówić w ramach bloku tematyczne-go "Z techniką za pan brat". Dzieci wymieniały różne urządzenia zasilane prądem, mówiły, jakie spełniają funkcje. Wśród nich znalazł się też komputer. Na pytanie "Do czego służy komputer?", dzieci odpowiedziały, że na komputerze się gra. Postanowiłam więc przyprowadzić swoich uczniów do pracowni informatycznej, aby przekonać ich, że przy pomocy komputera i odpowiedniego oprogramowania można nie tylko grać, ale i robić wiele ciekawych rzeczy. Zastanawiałam się z wspólnie z koordynatorem TI jak wykorzystać naszą bazę lokalową, co należy zmienić, jak przeprowadzać zajęcia z małymi dziećmi. Po radę udaliśmy się do Bielan Wrocławskich do nauczycielki informatyki pani Anety Marciszewskiej, która posiada już spore doświadczenie w prowadzeniu zajęć zintegrowanych wzbogacanych pracą przy komputerze. Planując zajęcia z komputerem niejednokrotnie opieramy się na jej wskazówkach. Wizyta w Bielanach uświadomiła nam, że najlepszym wyjściem byłoby utworzenie drugiej sali bez komputerów połączonej z pracownią. Realizując ten pomysł wykorzystaliśmy pomieszczenie warsztatowe znajdujące się obok. Dzięki nieodpłatnej pomocy rodziców pomieszczenie to zostało wyremontowane i przystosowane do zajęć z małymi dziećmi.

Przyprowadzając dzieci do pracowni komputerowej miałam na uwadze wyrównywanie różnic między dziećmi pochodzącymi ze środowisk o zróżnicowanej zamożności, między dziećmi posiadającymi już komputer w domu a dziećmi, które dotychczas nie miały szans zetknięcia się z tym urządzeniem.

Jednym z powodów wdrożenia przeze mnie TI do nauczania początkowego było też uatrakcyjnienie zajęć zintegrowanych. Ponieważ uczę w klasie integracyjnej, chciałam pomóc nadrobić zaległości tym dzieciom, które z powodu swojej choroby często bywają nieobecne w szkole oraz dzieciom, które mają trudności z przyswajaniem pewnych dziedzin wiedzy. Zajęcia z nimi powinny być bardzo różnorodne i urozmaicone. Wykorzystując odpowiednie oprogramowanie, można zaciekawić dziecko trudnym dla niego tematem i, w sposób jemu przyjazny, uatrakcyjnić naukę.

Pierwszy kontakt z komputerem powinien odbywać się poprzez zabawę. Zabawa bowiem wyzwala dziecięcą aktywność twórczą, a komputer jest w niej tylko pomocą, przyjazną dla małego człowieka.

anka3

 

Zajęcia w pracowni nie są lekcjami informatyki jak w klasach starszych. Spotkanie z komputerem jest wplecione w scenariusz zajęć zintegrowanych, w których komputer jest tylko jednym z narzędzi pracy ucznia. Na zajęciach takich odbywa się zarówno kształcenie polonistyczne, przyrodnicze, plastyczne, techniczne, matematyczne, ruchowe jak i informatyczne, które jest tylko niewielkim fragmentem całego dnia aktywności dziecka w szkole.

 

Do pracy wykorzystuję dostępne oprogramowanie TI'99, a właściwie program "Pierwsze kroki". Dzieci uczą się posługiwania myszką poprzez kolorowanie, układanie puzzli, dopasowywanie kształtów. Dzięki tym czynnościom rozwijają swoje zdolności manualne oraz koordynację wzrokowo - ruchową. Poznają również klawiaturę. Wykonują ćwiczenia ortograficzne i matematyczne. Wykonując niektóre zadania, ćwiczą czytanie ze zrozumieniem. W klasie drugiej zamierzam przejść do następnej części oprogramowania TI'99, a mianowicie "Przybornika". Jest to pewnego rodzaju "biurko ucznia" z rozłożoną na nim kartką, na której różnymi "przyborami komputerowymi" uczeń może rysować i malować, pisać, umieszczać ilustracje i stemple, ozdabiać kartki dźwiękami. Program ten umożliwia również demonstrowanie wykonanych prac innym uczniom.

 

Zajęcia z wykorzystaniem TI prowadzę od marca ubiegłego roku. Podczas planowania lekcji w mojej klasie zastanawiam się, które z nich można wzbogacić o pracę przy komputerze. Po opracowaniu konspektu zajęć z wykorzystaniem komputera kontaktuję się z koordynatorem TI. Omawiam z nim przebieg zajęć i rezerwuję termin wejścia do pracowni informatycznej. Nauczyciel informatyki przygotowuje mi sprzęt, odpowiednie oprogramowanie oraz służy pomocą podczas prowadzenia zajęć.

anka2

Bardzo ważną kwestią jest odpowiednie urządzenie sali, w której mają odbywać się zajęcia zintegrowane, dodatkowo wzbogacone pracą przy komputerze. Nasza pracownia komputerowa składa się z dwóch połączonych ze sobą pomieszczeń, gdzie tylko w jednym znajdują się komputery. W czasie, gdy jedna grupa pracuje przy komputerach, druga wykonuje inne zadania w sali obok.

 

Copyright © 2018 Gimnazjum im. Jana Pawła II w Kargowej Rights Reserved.