foto1 foto2 foto3 foto4 foto5

Gimnazjum im. Jana Pawła II w Kargowej

"Musicie od siebie wymagać, nawet gdyby inni od was nie wymagali". Jan Paweł II

Visitor heat map tracker, live visitor tracking, real time visitor counter

Kalendarz

październik 2018
P W Ś C Pt S N
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31

Logowanie

Licznik odwiedzin

Poland 94%Poland
United States 3.5%United States
China 1.1%China
Russian Federation 1.1%Russian Federation

Dzisiaj: 2
Bieżący tydzień: 5
Bieżący miesiąc: 46
Ogółem: 208417

Jak oceniasz nową stronę?

Jest super. - 40%
Bardzo fajna. - 17.9%
Niezła stronka. - 10.5%
Taka sobie. - 31.6%

Głosów ogółem: 95
Głosowanie w tej sondzie zakończyło się w: marzec 23, 2015


Plan metodyczny lekcji biologii w klasie III Gimnazjum z wykorzystaniem technologii informatycznej.

Opracowała: mgr Mirosława Radkiewicz
Prowadząca: mgr Mirosława Radkiewicz

Dział programu: Dziedziczność

Temat: Praktyczne znaczenie genetyki.

Treści:

  • Selekcja,

  • Udomowienie zwierząt

  • Rola krzyżówek w rolnictwie i hodowli.

  • Poradnictwo genetyczne.

  • Inżynieria genetyczna.

Metody: praca z podręcznikiem, Internet, analiza artykułu pt. "Dokąd zmierzasz genetyko?" z czasopisma "Aura".

Środki dydaktyczne: podręcznik, komputery, czasopismo "Aura".

Osiągnięcia uczniów:
- wyjaśnia na przykładach, dokonywanie przez człowieka selekcji
- wyjaśnia cel udomowienia zwierząt, podaje przykłady
- podaje przykłady wykorzystania mutacji
- wyjaśnia konieczność zachowania ostrożności w stosowaniu inżynierii genetycznej
- potrafi wyszukać informacji w Internecie

Cele:
Ocena roli selekcji w powstawaniu nowych ras
Ocena roli mutacji i krzyżówek w rolnictwie i hodowli
Praktyczne zastosowanie praw genetyki
Przekonanie o konieczności zachowania ostrożności w stosowaniu inżynierii genetycznej
Uświadomienie aspektu etycznego w inżynierii genetycznej
Kształcenie umiejętności posługiwania się komputerem

Czas: 1 godzina

Tok lekcji:
I faza - wstępna:
1. Podanie tematu i określenie celów lekcji.
2. Przypomnienie przez uczniów wiadomości z poprzednich lekcji o dziedziczności.
II faza - główna
1. Podział klasy na cztery grupy. Każda grupa otrzymuje zagadnienie do opracowania.
GRUPA I - wyjaśnij pojęcie selekcja, na przykładach wykaż jej zastosowanie.
GRUPA II - podaj informacje na temat udomowienia zwierząt, poparte przykładami i wykaż rolę krzyżówek w rolnictwie i hodowli.
GRUPA III - wyjaśnij pojęcie mutacji i na przykładach podaj sposoby ich wykorzystania.
GRUPA IV - wyjaśnij hasło "inżynieria genetyczna" i podaj jej zastosowanie zwracając uwagę na postawy etyczne.
2. Uczniowie w grupach opracowują zagadnienia wykorzystując komputery - informacje z Internetu, podręcznik i artykuł.
3. Liderzy grup przedstawiają opracowane zadania. Wszyscy uczniowie biorą udział w uzupełnianiu informacji wyjaśniając pojęcia na przykładach.
4. Nauczyciel sprawdza rozumienie zagadnień, podkreśla rolę udomowienia zwierząt, wykorzystania krzyżówek w rolnictwie i hodowli. Przestrzega, że w manipulowaniu genami i czynnikami mutagennymi powinniśmy zachować wielką ostrożność, bo nie jesteśmy w stanie do końca przewidzieć skutków swoich działań.
III faza - podsumowująca
Nauczyciel wspólnie z uczniami ocenia sposób interpretacji zagadnień. Promuje oceną
uczniów najbardziej zaangażowanych w tok lekcji.

Lekcję obserwowali:
mgr B. Gasperowicz
mgr K. Szepelawy
mgr L. Borzęcka
mgr E. Ignatowska

Copyright © 2018 Gimnazjum im. Jana Pawła II w Kargowej Rights Reserved.