foto1 foto2 foto3 foto4 foto5

Gimnazjum im. Jana Pawła II w Kargowej

"Musicie od siebie wymagać, nawet gdyby inni od was nie wymagali". Jan Paweł II

Visitor heat map tracker, live visitor tracking, real time visitor counter

Kalendarz

kwiecień 2018
P W Ś C Pt S N
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30

Logowanie

Licznik odwiedzin

Poland 95.3%Poland
United States 3%United States
United Kingdom 1.5%United Kingdom

Bieżący tydzień: 18
Bieżący miesiąc: 118
Ogółem: 207717

Jak oceniasz nową stronę?

Jest super. - 40%
Bardzo fajna. - 17.9%
Niezła stronka. - 10.5%
Taka sobie. - 31.6%

Głosów ogółem: 95
Głosowanie w tej sondzie zakończyło się w: marzec 23, 2015


zywioly

Leszek Czerw - koordynator TI

Gimnazjum w Kargowej

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

W dotychczasowych projektach opracowywanych przez nauczycieli i prezentowanych na studiach podyplomowych Uniwersytetu Wrocławskiego lub na spotkaniach koordynatorów technologii informacyjnej brakowało mi prawdziwej wieloprzedmiotowości. Dopiero w książce Nauka z komputerem autorstwa E. Gurbiel, G. Hardt-Olejniczak, E. Kołczyk, H. Krupicka, M. M. Sysło, wydawnictwa WSiP znalazł się w pełni interdyscyplinarny projekt p.n. "Dom". Zafascynowany tą metodą poznaną na zajęciach dr Heleny Krupickiej w czasie studiów podyplomowych opracowałem w 2000r. projekt międzyprzedmiotowy "Cztery żywioły - woda, ogień, ziemia, powietrze". Istotą projektu jest opracowanie dokumentu w edytorze tekstu, zawierającego informacje przekrojowe z różnych przedmiotów nauczania o jednym z czterech żywiołów.

Metoda tego typu ma następujące zalety:

  • poszerza horyzonty poprzez spojrzenie na to samo zagadnienie pod różnym kątem,
  • zmusza do selekcji informacji (czytanie ze zrozumieniem),
  • uczy planowania pracy,
  • wzmaga własną inwencję.

Projekt był realizowany w ramach ścieżek edukacyjnych, w dziale edukacja ekologiczna. Jako cele, zadania i treści przyjąłem:

Cele kształcenia: uświadamianie zagrożeń środowiska przyrodniczego.

Zadania szkoły: tworzenie warunków do poznawania współzależności między różnymi składnikami środowiska oraz rozumienia przyczyn i skutków ingerencji człowieka w świat przyrody.

Treści nauczania: przyczyny i skutki niepożądanych zmian w atmosferze, biosferze, hydrosferze i litosferze.

Osiągnięcia: dostrzeganie, opisywanie i wyjaśnianie związków między naturalnymi składnikami środowiska, człowiekiem i jego działalnością.

Przystępując do realizacji projektu stworzyłem jasną i czytelną instrukcję (kartę podpowiedzi) zawierającą podpowiedzi, jakich informacji należy szukać na poszczególne przedmioty oraz jaka powinna być organizacja grupy i sam układ pracy.

p4

Instrukcja zawierała też pouczenie o prawach autorskich. Szukając informacji uczniowie mogli korzystać z: Internetu, Encyklopedii Multimedialnej PWN, podręczników przedmiotowych oraz książek i czasopism.

p3

Znalezione materiały w sieci i encyklopedii CD opracowywali sami, natomiast ilustracje z książek i czasopism były skanowane i zapisywane w odpowiednim formacie.

p2

W końcowej fazie uczniowie prezentowali swoje osiągnięcia przed grupą.

p1

Projekt "Cztery żywioły" był realizowany w roku szkolnym 2000/2001 w klasach drugich gimnazjum. Jest to projekt semestralny, a więc długotrwały. W tym roku szkolnym postanowiłem kontynuować projekt, ponieważ liczba godzin zwiększyła się i można poświęcić mu więcej czasu.

Literatura:

1. Gurbiel E., Hardt-Olejniczak G., Kołczyk E., Krupicka H., Sysło M. M., Nauka z komputerem, WSiP, Warszawa 2001.

2. Gurbiel E., Hardt-Olejniczak G., Kołczyk E., Krupicka H., Sysło M. M., Informatyka. Podręcznik dla ucznia gimnazjum, WSiP, Warszawa 2000.

3. Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla sześcioletnich szkół podstawowych i gimnazjów - ścieżki edukacyjne. Załącznik Nr 1 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 15 lutego 1999r.

 

Copyright © 2018 Gimnazjum im. Jana Pawła II w Kargowej Rights Reserved.